Ahad, 7 Disember 2008

::. WuQuF Di ArAfAh .::

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ini 9 Dzulhijjah...hari Wuquf di Arafah...sunat berpuasa pada hari ni kepada sesiapa yg boleh berpuasa...waktu wuquf adalah setelah gelincir matahari atau dlm kata lainnya..selepas selesai menunaikan solat zohor...

Mengimbas kembali kenangan aku mengerjakan haji pada tahun 2006 yg lalu...kami bertolak dari Mina lebih kurang jam 4 pagi dan tiba di luar kawasan Arafah pada waktu subuh..Selesai solat subuh di parking lot luar kawasan Arafah, kami pun mencari2 kawasan untuk mendirikan khemah..Alhamdulillah pada waktu tu mmg banyak kawasan yg kosong...setelah selesai memasang khemah kami bersarapan ala kadar (ape2 je yg ade mcm roti,muffin) dan berehat sementara menantikan solat zohor...aku tak berani nak minum air banyak2 sgt, takut nak ke toilet aje kejanya nanti..tapi tak minum banyak pun tak membantu...gi jugak aku berasak2 dgn minah beso2 yg dtg dari negara mane ntah untuk masuk toilet..

Diaorang ni aku tak taula...payah tul nak ckp..tapi pendek kate memang takde sistem lansung..tu yang jd haru biru keadaan..nak wat camne kan...sedangkan hospital yg tempat formal tu pun takde sistem giliran apetah lagi kat tempat yg hanya penuh manusia setahun sekali ni...dan mcm biasalah bila nak masuk toilet aje mmg kena penyiku ler aku...rasanya saiz aku ni takler kecik sgt, tapi bila bab nak masuk toilet ni aku rase tetiba jadik org kerdil lak..hikhikhik...memang kena banyak sabo..sabo...dan sabo lg...nasibla aku cuma nak ke toilet sekali je..tu pun makan mase...bape lame ntah..sejam dua ade agaknya...

Bila azan maghrib berkumandang, menandakan berakhirnya waktu wuquf...kami naik van untuk ke Muzdalifah...mmg lambat ler jadinya..jammed! van tak leh gerak lansung! org yg berjalan kaki lebih berkuasa mase tu...tapi alhamdulillah..akhirnya tiba jugak di Muzdalifah..sejoooooookkkk sesangat mase tu...maka bermalamlah kami di Muzdalifah...aku tak tahan dgn udara sejuk. menggigil2 mase tu..jadi aku duduk je dlm van..hihihi...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...