Sabtu, 6 Disember 2008

::. SaLaM 'AiDiLaDhA .::

Hari ini 8 Dzulhijjah (Hari Tarwiyah)...maka bermulalah perjalanan para jemaah haji untuk melaksanakan Ibadah haji...para hujjaj akan berada di Mina bermula dari solat zohor sehinggalah solat subuh keesokan harinya (9 Dzulhijjah)..Hari Tarwiyah ini bukanlah diwajibkan..bahkan ianya adalah pilihan...akan tetapi Rasul Sallahu'alaihiwasallam melakukannya...

Tahun ini abang tidak mengerjakan haji...bukan sebab tak nak tetapi ada urusan yg perlu diselesaikan. Tambahan pula peraturan yg dikenakan sekarang adalah sgt ketat...sesiapa yg ingin masuk Makkah untuk mengerjakan haji maka perlu bersama mereka Tasrih. Tasrih ini adalah surat kebenaran bertulis untuk membuat haji (ala-ala permit gitu). Harga untuk mendapatkan Tasrih ni aku dgr2 beribu2..ada yg sampai 4 ribu riyal sekepala..huhuhu...2 hari lepas aku menziarahi Ina (jiran umah atas). Alhmdulillah suaminya telah selamat sampai ke Makkah walaupun mcm2 cite ngeri yg aku dengar...ade yg kena lalu padang pasirla...ade yg kena patah balikla..ade yg dahpun dlm penjara dan hanya akan dilepaskan masa hari Wuquf..dan ini sume gara2 nak masuk Makkah tanpa tasrih tu..

Nampaknya tahun ni cuma dpt tgk proses mengerjakan haji jela...hehehe...abang mesti sedih...tahun lepas pun gitu gak...tak gi haji pastu dok nengok tv..haa...sayu hati dibueknyo...ape pun, kami berdoa semoga Allah berikan peluang untuk pergi ke Makkah satu hari nanti sebelum balik Malaysia...aminnn...

Tetiba aku terkenang pulak mase mengerjkan haji tahun 2006 yg lepas...sangat menyeronokkan tetapi penuh cabaran...waktu tu aku mengandung dah masuk 5 bulan..pergi haji sendirian berhad mmg banyak cabaran (pegi dgn kwn2 sebenarnya...Kien, Niza, Rehan)...terutamanya nak masuk tandas..perrghh! mmg mcm merebut ape ntah dgn minah2 arab yg beso2 belaka tu! perut aku ntah bape kali kena siku ntah...sabo ajela...nasib baik Akmal berpaut kuat mase tu..hihihi...dulu mase sekolah aku selalu sangka proses mengerjakan ibadah haji ni teramat2lah susahnya..banyak tempat kena pegi pada masa yg ditetapkan, pastu banyak hari pulak..pastu dgn jenis2 haji lg...tapi bila dah menempuhinya, takdela nak kata senang..tapi alhamdulillah Allah mudahkan semuanya untuk kami...ade jugak aku sakit2 lain mcm masa tu..hish,seram jugak kalo terbesalin..baru 5 bulan pulak tu...tapi abang dgn bertanggungjawabnya telah menyewa kerusi roda dan menyorong aku dgn segala kederat yg ada walaupun masa tu aku tau dia sgt2lah penat..terima kasih yg tak terhingga pd abang...

Kepada family di Malaysia...Salam 'Aidiladha dari kami sekeluarga...kalau mkn ketupat rendang ingat2lah kat Akmal yer..huhuhu sedihnya...Akmal tido lagi mase aku menaip ni...Akmal tak buat ape pun...mcm hari2 biasa je...Kepada pada hujjaj, semoga mendapat haji mabrur & semoga Allah mengampunkan dosa2 kita...aminnn..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...