Rabu, 5 November 2008

~ Saat yg dinanti ~

Bismillahirrahmanirrahim...

Yeayyyy!!!! hepi rasanya hati sebab intenet telah kembali beroperasi..hehe..alhmdulillah syukur..
Hari Ahad yg lepas, mase tgh siap2kan Akmal nk tido, lbh kurang pukul 10 , terdengar bunyi bising kat luar..setelah diamati betul2,yahooooooooooo hujan !!!!! hmm,pelik tak aku nk cite pasal hujan ni??ape yg spesel sgt? ala...hujan jer,bukan ape pun..huhu...haa,jgn tak caye..hujan adalah sesuatu yg 'indah& beharga ' tau kat sini...tak tahula pada org lain,tp pada aku hujan ni mmg sgt2 aku nantikan..

Sekarang kat Madinah udara dh mula menyejuk,hmm...rasanya org Malaysia pun maklum kot tentang cuaca Saudi ni sebab para hujjaj (jemaah haji) dari serata dunia telah mula membanjiri Kota Madinah Al- Munawwarah..seperti biasa para jemaah diingatkan supaya membawa pakaian secukupnya untuk elakkan sejuk..betul tak?(eh, aku tnya sape lak nih?)hehe...

Hari Isnin Rawan dtg belaja, punyala panjang pot pet,pot pet...dia cite mcm2. Pasal ankbuah dia, pasal makcik pakcik dia, pasal cuaca, pasal sekolah dan bnyk lg la..sampai aku tak ingt...tp yg buat jd lame tu sebab dia payah sgt la nk menerangkan kat aku...huhu...tgh dia dok syok2 cite skjp2 kang aku tnya maksud perkataan..hahaha...sian! jenuh dia nk menerangkan kat aku...siap lukis2 lagi!! Rawan tnya jugak samada aku perasan tak hujan hari Ahad yg lepas..hehe...dia ckp mula2 risau dgr bunyi bising,bunyi air melimpah! Oleh krn risau,dia pegila check bilik air kot2 la paip bocor ke, tangki air pecah ke...tp, takde ape pun,sume ok je.. mase tu dia rase takooot sgt...bila dgr betul2 rupanya hujannnn!!....dia cite, menjerit2 ckp "hujan!hujan!hujan!" siap kejutkan mama nya yg dh lena diulit mimpi...pastu mama dia suh bukak tingkap supaya dpt tgk & dgr hujan..ha,mcm gitula kat sini kalau hujan...sgt2 gembira dan bersuka ria...

ok, berbalik pada cite hujan td..yg istimewanya hujan kat sini adalah sebagai menandakan masuknya sesuatu musim. Mcm hujan kali ni, maka telah masuklah musim sejuk..ntahla,rasanya musim sejuk kali ni mcm sejuk sgt2 je sebab awal2 lagi dah sejuk semacam. Pastu siap ade guruh & kilat. Beza mcm tahun lps, jemaah haji dah ke Mekah pun belum sejuk yg betul2 lg...ape pun,same2 kita nantikan.Tungguuuuu....kalau nak masuk musim panas pun same jugak,tggu hujan,then esoknya akan dpt rase kepanasan musim panas. Dari mane aku tau suma ni? Ini adalah berdasarkan pengalaman selama tinggal di Madinah ni. Dan Rawan pun menceritakan perkara yg sama..hehe...Aku msih ingat lg waktu hujan nak masuk musim panas tahun 2007. Mase tu petang, baru bgn tido (ahaks)..tiba2 dgr bunyi bising sgt kat luar,bunyi air melimpah2...sekali bukak tingkap, mmg hujan. Siap berketul2 lg hujan tu. Hujan ais!!Aku dpt jugak tangkap beberapa ketulan ais sebesar kacang hijau dan tgk ais tu mencair ditelapak tangan. Aduss sejuknya!! Dhla mase tu 1st time tgk hujan kat Madinah pastu hujan ais pulak..mmg tak sangka sungguh...so amazing, MasyaAllah...

Semalam(Selasa), hujan lg..dari ptg (dkt2 nk maghrib) sampai mlm...tp yg malam tu cuma rintik2 je..Mase mula2 hujan tu yg lebat sgt. Lps solat, kelas tusyen pun bermula. Kali ni giliran adik pulak,si Rawiyah...Menda pertama yg dipot pet kan adalah tentang hujan.hehe...mmg spesel hujan ni kan pada negara yg jarang2 dpt tgk air turun dari langit.hehehe...Rawiyah cite, rumahnya banjir (tuan rumah dok tingkat atas skali:ting-4), habis basah sume..dia tnya kat Malaysia ada ke hujan lebat cam gini. Aku ckp, selalu...malahan tiap2 hari pun bole hujan lebat. Dan yg bestnya kalau hujan ni, syokla sangat2 nk tido...hehe..senyum je dia aku ckp camtu sambil ckp kat Madinah ni lain. Kalau hujan,suma akan kuar rumah bergembira dan bersuka ria especially kaum kanak2. Mmg betul!! Aku jengah dr tingkap rumah,mmg kanak2 terlompat2 tergelak2 main hujan...Akmal?hmm...Akmal lompat2 dlm rumah jer..hehe..sebab dia suka tgk budak2 arab main2 kat bawah mase hujan. Aku pun suka gak, sebab dpt bau jalan tar yg basah kena curahan hujan...bau mcm kat tanahair tercinta..uwaaaaaaaa....I miss Malayzia very2 much!!

update: skrg tgh hujan renyai2....jam 10:21 pagi (Madinah)

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum akak..
hee..insyaAllah, kalau ada rezeki saya ke sana..amiin =)
mm, rasanya mcm terlalu public plak bila komen pjg2 kat sini..segan.hehe
semoga akak sekeluarga sehat sentiasa..
musti comel kan anak2 pak arab yg tuisyen ngn akak tu..hee
okay, ma'a salamah..

UmmuAkmal berkata...

waalaikummussalamwarahmatullah..haah akk pun pikir camtu jugak..bnyk sbnrnya nk tnya kat sis halimah ni..nti akk emel je ek?hehe..tenkiu sudi jengah blog akk..ohh..ank2 arab tu dh ank dara dah..lbh tgi dari akk ,.hehe

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum akak..
tenkiu gak kat akak sbb sudi berkenalan dgn saya yg akak pn x kenal ni..hehe
o0o..rupa2nya ank2 pak arab tu dh ank dara ke?ingatkan kecik2 n comey2 lagi.hee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...