Ahad, 2 Disember 2012

Stop breastfeeding!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Aku sangat happy sebab dapat letak ketiga-tiga jenis iklan nuffnag. Sebelum ni dapat buat dua je. Huhuhu...sebenarnya tak paham pun yer jugak..semalam ada buat pembacaan sikit, harini baru sempat nak buat. Kesian aku ketinggalan..

Ibu-ibu yang breastfeed anak janganlah marah yer dengan tajuk aku kali ni. Suspen je! Mari baca dulu .

Dalam perjalanan balik dari Melaka petang tadi, Wafa dengan nada bangga telah mengadu kat ayahnya yang dia dah berhenti nenen (menyusu badan). Sebab ape? Sebab dah 3 hari dia mengendeng-ngendeng minta tapi ibu dia yang garang ni tak bagi. Si Ayah memuji-muji anak perempuan nya dan cakap..bagus adik! Kalau tak berhenti nenen, macam mana nak sekolah? Nanti kawan2 adik ketawakan..Nampaknya Wafa setuju dengan kata2 ayah. Setuju tapi bersyarat. "Adik nak peyuk (peluk) je ibu" kata Wafa. Hai rimas juga Si Ibu dengar syarat Wafa:-) 

Begitulah cara Wafa berhenti menyusu. Taklah susah sangat. Dulu aku fikir macam manalah nak stop nenen kan Wafa. Pening juga. Alhamdulillah genap usia 3 tahun aku memang nekad nak berhentikan dia menyusu.

Anak yang pertama,Akmal, pun tak susah. Memang kena bertindak 'kejam' dan garang dalam sehari dua. Sentiasa cakap tak boleh bila dia minta. Alhamdulillah Akmal berhenti bila aku mengandungkan Wafa. Rasanya masa tu belum genap 2 tahun lagi tapi dek kerana air susu dah takda, maka aku ambil keputusan  berhentikan penyusuan.

Mari berkongsi tips cara halus hentikan penyusuan ibu,,hehe..Aku tegaskan, boleh guna tips ni bila anak dah menyusu genap 2tahun. Tapi kalau anda nak test juga, takda masalah. Mungkin mengambil masa agak lama. Tapi aku lebih selesa cara ni dari letak benda macam2 ,hehe..

1) Sentiasa ingatkan anak yang usianya dah cukup 'besar' untuk menyusu. Malu orang tengok! Kerap cakap macam ni kat anak.Biar dia ada rasa malu nak minta2 terutama dikhalayak ramai.

2) Selalu cakap kat anak yang gigi dia dah penuh. Kata kat dia, kesiannnn ibu sakit adik gigit :-)

3) Kalau anak dalam persediaan nak masuk taska/tadika, cakap kat anak malu nanti dengan kawan2. Kalau kawan2 tau, mesti diaorang gelak. Ini aku selalu beritahu Wafa. InsyaAllah tahun 2013 Wafa akan sekolah tadika kemas,sama dengan sekolah Akmal. Bezanya Akmal sesi pagi, Wafa sesi petang.

4) Yg terakhir, ni korang tak payahla ikut. hehe..Jadi GARANG! cakap NO,NO,NO!!! bila anak merengek2 nak nenen. Ada sedikit kekejaman disitu dan aku selalu kena marah dengan mak aku. Mak aku memamg pantang tengok budak menangis melolong2. Mesti nak bagi ape yang budak tu nak. Tetapi tidak aku.

Bila anak-anak dah bercerai susu, sekarang pening macam mana nak suruh diaorang minum susu guna cawan je, tak payah guna botol. Letih aku mengganti puting botol susu yang asyik koyak digigit anak2 aku. Tips MIL aku senang je. Ajak anak2 ke laut bawak botol susu masing2. Suruh diaorang campak dalam laut. Kemudian bila anak2 cari botol susu, ingatkan diaorang yang botol susu dah di campak ke laut oleh tangan2 mereka sendiri.hehe..Tapi cara ni aku rasa tak mungkin berkesan pada anak2 aku. Mesti anak2 aku ajak pergi kedai beli botol susu baru. Hmm...


Akmal& Wafa main pasir..



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...