Sabtu, 13 September 2008

Masak Makanan & Makan...

Entri kali ni boleh menjadi berjela-jela panjangnya kalau aku tak kawal tangan aku ni dari terus-terusan menaip. Sebabnya?aku memamg suker sesgt bab makan ni!!hehehe...
Teringat lg dulu mase kat kampung, mak suke sgt oder kueh2 dari kwn2nya. Al maklum la,kwn2 mak ni meniaga untuk org2 yg keja kilang. Ada jugak yg memang ambik tempahan kueh kalau ade yg nak...Mase tu bestnya...Nk makan ape,hah oder je..harga pulak,memang murah!! kalau kueh kukus2 tu seloyang cume Rm 5 jer...Dan yg penting,kueh2 kwn2 mak ni memang sedap sgt2. Bile dah mcm tu,mak pun hilanglah kerajinannya nak buat2 kueh2 ni. Kalau nak bawak pegi rewang ke,ade tetamu nk dtg ziarah ke,atau mak nak pegi ziarah orang ke,tekan-tekan nombor & oder. Sampai abah selalu mengusik mak,kata mak dah malas skrg...kalau aku?aku pun malas!!!hahaha...

Tapi skrg sume dah lain....sejak aku ikut abang ke Madinah ni, bila sesekali teringin nak makan ape2,kenala rajin2kan tulang...eh ape nih???ringankan tulang tangan...Dlm kalangan adik beradik aku yg perempuan (5 org perempuan termasuk aku), akula yg paling tak pandai bab2 masak ni.tp kalau mkn,hah...serah ajela pd aku.hehe.. Adik2 aku yg lain, NANA,LIZA &EPAH memang pandai msk..ntahla,mungkin diaorang ikut mak kot. Mak mmg Chef terkenal kat kampung..INA,adik pompuan aku yg last ok gak masak, cuma dia mls jer kadang2 sebab kakak2nya dah ramai masuk dapur..huhuhu..

Mula2 sampai Madinah ni 2 tahun lepas, aku memang nk menangis sebab tak tau nk masak ape. Yela,kalau dah sebulan asyik diulang2 masakan yg sama,jemu jugak tekak ni. Tambahan pulak masa tu belum ada lg line internet ni kat umah aku. Alhamdulillah,nasib baikla abang bukan jenis orang yg memilih sgt & tak cerewet bab2 makan ni. Adela satu dua jenis yg tak sesuai dgn selera abang tu, adatla..Lepas dh ada Tv dan internet, bermulalah fasa baru dlm diary masak memasak aku...

Banyak yg aku belajar bab memasak ni dari Tv. Ada 2 channel yg aku suka,pertama FATAFEAT...rancangan ni sebenarnya dlm bahasa arab. Tp kalau ada program masakan yg di ambil tu berbahasa inggeris,maka akan adalah sarikata bahasa arab kat bawah tu...secara tak lansung aku mmg banyak belajar bahasa arab 'pasar' (ammi) dari channel ni...kedua, BBC FOOD. Channel ni mmg exclusively dlm bahasa inggeris....

Dari internet pulak,mmg  bnyk lah web2,blog2 yg aku suka merayau2 untuk cari resepi ape2 makanan yg aku rindu nk makan...contohnya,satay...kueh serimuka...cendul...mi kugfu...dan yg sewaktu dgnnya...ade peluang nanti insyaAllah akan aku tempelkan dlm blog kesayangan ni...hehe..khasnya untuk tatapan family tersayang kat malaysia (psstttttt,nk tunjuk dah dpt Phd dlm cooking!! hahaha....tp still nk upgrade skill lg nih..)

Kesimpulannya, pendapat aku adalah, setiap orang boleh memasak. Dan masakan tu akan jd lebih ummph kalau cukup bahan2nya dan betul skill2nya...haa,jgn tak caye!! masak pun kena ade skill tau!!

P/s: Jazakillahukhair pada k.jie krn sudi memberikan resepi kueh serimuka...dah buat dah k.jie!! alhamdulillah menjadi!! hepi sgt2..


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam, ye ye, nantikan kedatangan chef ummu akmal..cedapnye kuih talam tu kak...kecor air liur bulan pose nih..heheh..bila la nak jumpa ya..ingat nak jumpa masa muslimin gi makan2 ngan zulkifli noordin tu..tapi barang dari mesia baru sampai..dok sebuk mengemas..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...