Rabu, 29 Oktober 2008

~cHeKgU tUsYeN~

Bismillahirrahmanirrahim..
  
Alhmdulillah dah masuk minggu ke-2 mengaja Bahasa Inggeris kpd 2 orang ank Syeikh Abu Soleh (tuan rumah). Yg kakak namanya Rawan (19) dan adik bernama Rawiyah (12). 

First day mengaja, Ya Allah!!!berpeluh2 aku!!!walaupun ekon ngan kipas on serentak, hahahaha...Tiap2 kali tunggu diaorang dtg mesti rase sakit perut & menggeletar,huhuhu mcm nk amik exam jek..but now,its getting better,rase seronok pulak bila dpt berborak lps dh habis ngaja tuh,hehe...(walaupun aku tak paham sebijik2 perkataan arab tp bole la nk paham ape yg diaorang ckp,huhuhu..)

Mula2 dulu rase susah hati & nervous sebab tak tahu mende ape nk di ajo kat bebudak ni. Mcm2 soalan kuar dlm pale otak ni.Nk kena ajar dr basic ke,atau abjad ke atau..bla...bla..bla...dah le pengalaman mengaja mmg takde langsung. Zero! Tp bila diaorg dtg bawak buku,huh...lega betul...Rupanya nk mintak terjemahan perkataan & mintak aku bacakan ayat2 dlm buku tu sebab nk dengar bunyinya mcm mane..

Bila dh tau masalah diaorg,aku pulak yg bermasalah..(hehe walaupun td dh lega) sebab nk kena translate BI ke Arabic...Walaupun dulu mase belajo bahasa pengantar adalah english & arab,tp arab tu jarang sgt2 digunakan untuk berckp. Hanya menulis & membaca je...*wink*hehehe...Tp masalah itu alhmdulillah dpt diatasi sebab aku boleh refer kat abang kalau tak tau ape2..

Ini adalah pendapat aku....
Aku teringat ada seorang sahabat pernah bagitau yg kadar buta huruf di Saudi ni Adalah tinggi...Dan mungkin ada benarnya kata2 sahabatku itu berdasarkan kepada pemerhatian kasar pd 2 org ank muridku ini...Bayangkanlah,Rawan & Rawiyah ini anak seorang pensyarah university,yg mana gaji pensyarah disini mencecah berpuluh ribu dan tentunya telah memilih sekolah yg terbaik2 untuk anak2nya sepertimana kebiasaannya akan dilakukan oleh mane2 ibubapa..Namun aku agak tergezuuttt & tersentak sikit bila mereka masih keliru antara huruf2, contohnya D , P , B....tidak tahu terjemahan perkataan yg pada pendapat aku sgt mudah, contohnya like , play , job , university , teacher....dan kalimah2 asas yg lain, contohnya warna,bilangan (tp one-ten diaorang mmg fasih,hehe..) hatta ape yg membuat aku bertambah2 heran ialah nama diaorg sendiri pun mintak aku tolong eja..Hmmm...just wondering.....mcm manela agaknya nasib anak2 yg baba diaorg bukan pensyarah or tak bergaji berpuluh ribu ek?
Mungkin ada sekolah yg free or yuran tak bape mahal tp cikgunya bagus2...hmmm...maybe...
ok pendapat dah habis...hehehe

Semalam aku dpt berbual sekejap dgn Rawan...dh lame aku nk tnya sebelum dia dtg belaja bersama aku mcmmane dia cari terjemahan ni sume. Dan dia ckp cari kat internet, tp susah katenya sebab tak tahu cara sebut perkataan meskipun dh tahu terjemahannya..Aku tnya lg,kamus takde ke?ade katenya...tp mcm tak reti nk guna (time ni aku teringat dulu tak tau nk guna kamus arab,hahahaha). Rawan menceritakan tentang kesukaran yg dia & teman2nya hadapi kat sekolah. Tahun ni dia dpt cikgu yg menganggap sume anak muridnya dah pandai BI. So masuk kelas je, bace2 ape yg ade dlm buku,then buat latihan..pastu bila ade perbincangan wajib participate (ishtirak) sebab ade markah nanti...Masalahnya mcmmane nk participate kalau dia & kengkawannya tak paham ape yg di ajo tu..dia ckp tak dpt faedah ape2 pun kalau tak tahu makna perkataan...ek?betul jugak kan?hehe...so tujuan dia dtg belaja tu supaya dpt bersedia lebih awal sebelum pelajaran baru esoknya kat sekolah... 

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum akak..
salam perkenalan dr sy, halimah..
rasa terharu dan seronok bila membaca blog akak ni.ditambah pula dgn cerita2 dr madinah =)
ukhwah fillah..

UmmuAkmal berkata...

waalaikumussalam halimah..jazakillahukhair atas kesudian singgah ke blog akk.Dari mane tahu blog akk ni ye?hehe sajela nk tnya..klu sudi bolehlah kita berkenalan lbh dkt lg ye..:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...